09 листопада 2017, 14:53 ( Секретаріат Комітету )

Комітет на черговому засіданні підтримав три важливі законопроекти

 На засіданні Комітету, яке відбулося 8 листопада, було погоджено три законопроекти: №№ 2475-А (автори: народні депутати Козир Б.Ю., Кононенко І.В. та ін.) – «Про внутрішній водний транспорт», 6766 (Урбанський О.І, Козир Б.Ю.), який врегульовує питання запровадження в Україні механізму концесії доріг, та 7031 (за авторством Скорика М.Л., Папієва М.М), що стосується подовження Митного експерименту. В розробці та підготовці перших двох законопроектів Комітет з питань транспорту є головним.

Найбільш гостру дискусію викликав перший законопроект. Доля вітчизняного водного транспорту, потенціал якого використовується лише частково, сьогодні турбує як законодавців, так і бізнес.

За роки Незалежності кількість річкових суден (як пасажирських, так і вантажних) скоротилась на 35%. Сьогодні до 82% всіх суден на річковому транспорті є технічно застарілими, з середнім віком експлуатації від 21 до 25 років. 
Довжина наших судноплавних річок – понад 2 тис. км. Їх пропускна здатність, за підрахунками фахівців,- біля 150 млн тонн на рік. Проте, за останні 20 років перевезення вантажів річковим транспортом скоротилось в чотири рази. Перевезення в каботажі – в п'ять. 
Кількість пасажирських суден, які ще виходять в рейси, також скоротилась в рази. Експлуатаційна довжина річкових судноплавних шляхів зменшилась більш ніж вдвічі. 
Досі законодавча база стосовно водних шляхів та водного транспорту недосконала та має чимало прогалин.

Законопроект № 2475-А – це намагання реформувати галузь, зробити річку більш привабливою для інвесторів, створити ринок водних перевезень.

Водночас народним депутатом А. Вадатурським був запропонований альтернативний законопроект: 2475 А-3, який також містить цікаву концепцію розвитку галузі й має чимало прогресивних новел. Однак члени Комітету підтримали першу версію.

Законопроект № 6766, який теж був підтриманий як членами Комітету, так і Міністерством інфраструктури, покликаний запустити на практиці механізм концесії на дорогах. Він чітко окреслює правила та умови для інвесторів, які з його прийняттям мають отримати реальні гарантії захисту своїх вкладень в українські дороги. Тільки так можна розраховувати на появу в Україні якісних нових автобанів.

Пропонується внести зміни до Законів України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України, «Про концесії», «Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг», «Про автомобільні дороги» тощо. 
Уточнюється поняття концесії й конкретизуються умови концесійного конкурсу та вимоги до його учасників: технічні параметри дороги, базові фінансові показники, граничний строк, на який надається концесія, граничний розмір компенсацій концесіонеру тощо.
Підкреслю, що у законопроекті йдеться тільки про новопобудовані автомобільні дороги державного значення.

Нарешті, законопроект № 7031 дає зелене світло продовженню митного експерименту ще на два роки. Це позитив для галузі. Адже в найближчі два роки кошти до Дорожнього фонду будуть спрямовуватись частково: у 2018 році – 50% від надходжень, у 2019-му – 75%. Й лише з 2020 року передбачено 100%. В той же час митні надходження (навіть за умови, що їх обсяги не можна спрогнозувати й вони поступають нерегулярно) – це суттєва підтримка дорожників для проведення ремонтів та будівництва доріг.