TEST 23 грудня 2015 року у Верховній Раді України відбулися парламентські слухання на тему: "Стан і перспективи забезпечення в Україні безпеки дорожнього руху" (відео)
Опубліковано 29 грудня 2015, о 14:17Заступник Голови Верховної Ради України Оксана Сироїд, відкриваючи слухання, зазначила: "питання безпеки дорожнього руху є важливим для будь-якої демократичної держави. Тому що це пов'язано з культурою: з культурою управління транспортним засобом, культурою поведінки на дорозі, культурою оформлення доріг, дорожнього полотна і якості цього полотна, культурою державних закупівель, тобто з дуже багатьма речами, до яких треба дорости".
"Насправді безпека дорожнього руху є великим індикатором зрілості суспільства. Через те обговорення цих проблем є також ознакою певної зрілості суспільства", - наголосила Оксана Сироїд і закликала учасників до активної участі в слуханнях.
Про ситуацію на дорогах доповів заступник Голови Національної поліції Олександр Фацевич. За його словами, щороку у світі гине близько одного мільйона людей, кількість поранених складає близько 10 мільйонів, економічні втрати від дорожньо-транспортних пригод становлять майже три відсотки світового валового продукту. За прогнозами у 2020 році дорожньо-транспортні пригоди будуть займати третє місце серед проблем здоров'я у світі після серцево-судинних захворювань та тяжкий депресій.
Доповідач зазначив, що аналіз автопригод в останні роки свідчить: ризик травмування або загибелі людей на наших дорогах у п'ять-шість разів вищий ніж у розвинених європейських країнах. За його словами, в Україні в дорожньо-транспортних пригодах щорічно гине понад чотири тисячі чоловік, а ще понад 30 тисяч травмується.
О.Фацевич доповів про першочергові завдання, які стоять перед Національною поліцією стосовно максимального наближення форм і методів роботи поліцейських до європейських стандартів. Насамперед, це - створення підрозділів з функціями контролю дорожнього руху на автошляхах держави, підвищення рівня підготовки персоналу, впровадження сучасних технічних засобів, посилення взаємодії з громадськістю, засобами масової інформації, органами державної влади і місцевого самоврядування, забезпечення якісної роботи аналітичних підрозділів для своєчасного реагування на зміни стану аварійності, підвищення рівня державного контролю за станом утримання та експлуатації дорожньої мережі. При цьому оцінка ефективності роботи підрозділів поліції на місцях буде прямо залежати від громадської думки та ефективності проведення профілактичної роботи.
Доповідач зазначив, що одним з результатів цієї роботи є створення патрульної поліції, яка 4 липня цього року вийшла на вулиці міста Києва. Сьогодні такі підрозділи сформовані в інших містах. Крім основних завдань патрульні здійснюють контроль за дотриманням правил дорожнього руху його учасниками. Він також повідомив, що найближчим часом 256 нових патрульних поліцейських урочисто приймуть присягу та вийдуть на вулиці міста Хмельницького. Підбір і навчання нових поліцейських зараз відбувається ще в кількох містах.
О.Фацевич повідомив, що з наступного року планується розпочати роботу патрульної поліції ще у 17 містах, у тому числі в районі проведення антитерористичної операції, у звільнених від сепаратистів містах.
Заступник Голови Національної поліції поінформував стосовно доріг загальнонаціонального та міжнародного значення. Він повідомив, що контроль за дотримання правил дорожнього руху на них буде покладено на патрульну поліцію за аналогією вже діючих патрулів на трасах Київ-Житомир та Київ-Бориспіль.
О.Фацевич висловив сподівання на співпрацю з парламентаріями у покращенні безпеки дорожнього руху в країні.
Голова Комітету з питань транспорту Ярослав Дубневич у співдоповіді зазначив, що безпека дорожнього руху в Україні потребує особливої уваги. Він навів деякі дані, згідно з якими за 8 місяців поточного року в Україні сталося 82 тис. 110 дорожньо-транспортних пригод (ДТП), внаслідок яких загинуло 2 тис. 315 і травмовано 18 тис. 938 осіб. У ДТП за 10 місяців 2015 року постраждало 3 тис. 258 дітей до 18 років і 173 дитини загинуло.
"Смертність на дорогах України вище в два з половиною рази, ніж в Європі, при суттєво нижчій за європейську кількості транспортних засобів та інтенсивності руху", - наголосив Я.Дубневич.
Голова Комітету зауважив, що сьогодні вкрай важливо привернути увагу органів державної влади, громадськості та ЗМІ до необхідності розв'язання проблем безпеки дорожнього руху та зосередити зусилля для довготривалих та скоординованих дій на підтримку безпеки дорожнього руху і як результат - забезпечити передумови до суттєвого скорочення втрат на автомобільних дорогах.
Я.Дубневич звернув увагу на брак в чинному законодавстві України системності та послідовності у закріпленні найголовніших цінностей та єдиних підходів або напрямків розвитку політики безпеки дорожнього руху в державі.
"На жаль, ми вимушені констатувати, що в Україні відсутня необхідна координація органів державного управління та структур, які забезпечують безпеку дорожнього руху, відсутні довгострокові Стратегія та Програма з підвищення рівня безпеки дорожнього руху. Більше того, на сьогодні навіть не визначений головний центральний орган виконавчої влади, який формує та реалізовує політику у сфері безпеки дорожнього руху", - наголосив він.
Я.Дубневич також зазначив, що завдання Міністерства внутрішніх справ у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху зводяться до розробки проектів державних програм з питань забезпечення безпеки дорожнього руху та участі у формуванні та забезпеченні наукової і науково-технічної політики держави у сфері безпеки дорожнього руху. Частина повноважень щодо забезпечення безпеки дорожнього руху на даний час передана Національній поліції згідно із Законом України "Про національну поліцію", який набрав чинності 7 листопада 2015 року.
Голова Комітету також зазначив, що питання визначення та розмежування зобов'язань щодо формування політики та її реалізації центральними органами виконавчої влади та забезпечення їх фінансовим ресурсом потребує додаткового опрацювання та термінового внесення відповідних змін до нормативно-правових актів.
Голова Комітету також констатував, що рівні фінансування безпеки дорожнього руху далеко не відповідають масштабам цієї проблеми. Проблема фінансування детально розглянута і в Глобальному плані з проведення Десятиліття дій з безпеки дорожнього руху 2011-2020.
Я.Дубневич, говорячи про законодавче врегулювання питань у сфері безпеки дорожнього руху, повідомив про підготовлений та внесений групою народних депутатів до Верховної Ради проект Закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення Державного дорожнього фонду України" за №2724, яким зокрема передбачено створення спеціального дорожнього фонду у складі Держбюджету, п'ять відсотків з якого повинні спрямовуватися виключно на фінансування заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху на мережі доріг загального користування відповідно до державних програм. За орієнтовним розрахунками це складатиме понад 1,7 млрд. гривень щорічно.
Голова парламентського Комітету висловив сподівання на те, що за результатом широкого обговорення проблеми безпеки дорожнього руху, її вдасться зрушити і запропонувати суспільству системне вирішення, провести реформу та змінити існуючу модель управління.
"Безпека громадян разом із безпекою дорожнього руху є невід'ємною частиною європейського вибору України", - наголосив, завершуючи Я.Дубневич.
Під час слухань також виступили голова підкомітету з питань дорожнього руху Комітету з питань транспорту Ігор Діденко; заступник начальника Департаменту превентивної діяльності - начальник управління безпеки дорожнього руху патрульної поліції Іван Прохоренко, голова Державної служби України з безпеки на транспорті Микола Горбаха; народний депутат Сергій Євтушок; керівник проекту ТРАСЕКА "Безпека дорожнього руху" Алан Росс, директор Державного підприємства "ДержавтотрансНДІпроект" Анатолій Редзюк, представники державних, наукових, громадських організацій.
Заступник Голови Верховної Ради України Оксана Сироїд, підсумовуючи виступи, зазначила, що це були перші парламентські слухання, на яких так багато говорили про людину, просто про людину, про її здоров'я, про її життя, про її гідність, гідність пішоходів, гідність водіїв, гідність, в кінці вже йшлося про захист прав тих людей, які постраждали внаслідок небезпеки дорожнього руху. Багато йшлося про суспільство, про суспільство і про безпечне суспільство, і про державу, і про її добробут в контексті безпеки дорожнього руху.
О.Сироїд подякувала учасникам за "надзвичайно високий рівень усвідомлення цієї проблеми" і висловила переконання у тому, що учасники цих слухань знайдуть багато союзників у Парламенті у розумінні проблеми безпеки дорожнього руху.